TEVHİT
Tevhit işlemi, tapu sicilinde olan ve kaydı ayrı ayrı alınmış, birbirine bitişik, birden fazla taşınmaz malın birleştirilmesi sonucu tek parsel haline gelmesidir. Bu işlem hem aynı kişiye ait, hem de farklı kişilere ait mallar için yapılabilir. İfraz ve tevhit işlemleri, imar planlarına uygun olarak yapılmak zorundadır. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 15. maddesine göre, yol, meydan, yeşil saha, park gibi kamu hizmetlerine ayrılan alanlarda ifraz ve tevhide izin verilmez. Ayrıca, imar parselasyon planı tamamlanmış yerlerde yapılan ifraz ve tevhit işlemleri, bu planlara uygun olmak zorundadır. İmar planına göre birleştirme gerektiren yerlerde tevhit işlemi zorunlu hale gelir. Bu işlemler, şehir planlamasında yeni yapılaşmalara olanak sağlar ve mülkiyet sınırlarının düzenlenmesine katkıda bulunur. İfraz ve tevhit yetkisi belediye encümeni veya il idare kurulları tarafından kullanılır.
Tevhit işlemi genellikle taşınmaz sahiplerinin talepleri doğrultusunda gerçekleştirilse de, kamu yararı gibi nedenlerle de yapılabilir.
İfraz ve tevhit işlemlerinin amacı, genellikle imar planlarına uygun bir şekilde şehirleşme sürecini düzenlemek, kamu yararını korumak ve taşınmazların hukuki statülerini düzenlemektir.
TEVHİT İŞLEMİNİN ŞARTLARI
-Tevhit edilecek parsellerin aynı yapı nizamı ve kullanım amacına sahip olması gereklidir. Farklı yapı nizamı ve kullanım amacı olan parseller birleştirilemez.
-Tevhit edilecek parsellerin yola cephesi bulunmalıdır. Aynı yola cephesi olan ve aralarında belirli bir kot farkı bulunmayan parsellerin tevhit edilmesi mümkündür.
-Tevhit işlemlerinde asgari büyüklük şartı genellikle aranmaz. Ancak, birleştirilen parsellerin yapılaşmaya uygun büyüklükte olması ve ilgili plan notlarına uygunluğu kontrol edilir.
İfraz ve tevhit işlemleri, taşınmazların düzenlenmesi ve şehirleşme süreçlerinde kritik öneme sahiptir. 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 15. ve 16. maddeleri ile düzenlenen bu işlemler, kamu yararı gözetilerek yapılmak zorundadır. İmar planlarına uygun olarak gerçekleştirilen ifraz ve tevhit işlemleri, mülk sahiplerinin taşınmazlarını daha verimli kullanmalarına olanak sağlar. Bu süreçte, ilgili idari makamların onayı alınmalı ve tapu sicil kayıtları doğru bir şekilde güncellenmelidir.
İLGİLİ KANUN MADDELERİ:
İmar kanunu
Madde 15 – ''İmar planı bulunan alanlarda, uygulama imar planına uygun olarak öncelikle parselasyon planının yapılması esastır.
İmar planı bulunan alanlarda, ifraz ve tevhit işlemleri, parselasyon planı tescil edilmiş alanlarda yapılabilir.
Parselasyon planı tescil edilmiş yerlerde yapılacak ifraz veya tevhidin imar planlarına ve imar mevzuatına uygun olması şarttır.
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirtilen merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin yetkisi içindeki kamu yatırımlarında veya kamu mülkiyetine ait alanlarda, parselasyon planının tatbiki mümkün olmayan meskûn alanlar ile koruma amaçlı imar planı bulunan alanlarda ve büyük bir kısmı uygulama imar planına uygun şekilde oluşan imar adalarının geri kalan kısımlarında bu maddenin birinci ve ikinci fıkralarında yer alan hükümlerde belirtilen şartlar aranmaz.
Mevcut hâliyle yapılaşmaya elverişli olmayan imar parsellerinde; maliklerden birinin talebi üzerine veya doğrudan, parsel maliklerine kendi aralarında anlaşmaları için yapacağı tebliğden itibaren üç ay içerisinde maliklerce anlaşma sağlanamaması hâlinde, resen tevhit ve fiilî duruma göre ifraz yoluyla işlem yapmaya ilgili idare yetkilidir.
İmar planlarında parsel cepheleri tayin edilmeyen yerlerde yapılacak ifrazların, asgari cephe genişlikleri ve büyüklükleri yönetmelikte belirtilen esaslara göre tespit edilir.
İmar planı dışında kalan alanlarda yönetmeliklerinde tayin edilecek miktarlardan küçük ifrazlara izin verilmez.''
Madde 16 – ''Belediye ve mücavir alan hudutları içindeki gayrimenkullerin re'sen veya müracaat üzerine tevhid veya ifrazı, bunlar üzerinde irtifak hakkı tesisi veya bu hakların terkini, bu Kanun ve yönetmelik hükümlerine uygunluğu belediye encümenleri veya il idare kurullarınca onaylanır.
Onaylama işlemi, müracaatın belediyelere veya valiliklere intikalinden itibaren en geç 30 gün içinde sonuçlandırılır ve tescil veya terkini için 15 gün içinde tapuya bildirilir.
Tapu dairesi, tescil veya terkin işlemini bir ay içinde sonuçlandırmak zorundadır.
Bu Kanun hükümlerine göre şüyulandırılan gayrimenkullerin sahipleri ilgili idarenin tebliği tarihinden itibaren altı ay içinde aralarında anlaşamadıkları veya şüyuun izalesi için, mahkemeye müracaat edilmediği takdirde ilgili idare hissedarmış gibi, şüyuun izalesi davası açabilir.
Tarafların rızası veya mahkeme kararı ile şüyuun izalesi ve arazi taksimi de yukarıdaki hükümlere tabidir.''
TEVHİT İŞLEM SÜRECİ
-İfraz ve tevhit işlemlerinin başlangıcı, maliklerin talebidir. Talebin yazılı olarak belediyeye veya ilgili idare kurumuna iletilmesi gerekmektedir.
-Talep sonrasında, taşınmazın tevhid edilmesi için harita hazırlanması zorunludur. Bu harita, serbest çalışan harita mühendisleri veya kadastro müdürlükleri tarafından yapılabilir.
-Tevhit işlemleri için gerekli olan harç, belediyeye yatırılmalıdır. Harç miktarı, ilgili yönetmeliklere göre belirlenmektedir.
-Başvuru, belediye veya il encümenine sunulur ve 30 gün içinde sonuçlandırılır. Onaylanan işlemler, 15 gün içinde tapu dairesine bildirilir.
-Encümen onayından sonra, tevhit işlemi tapu dairesine tescil edilir ve resmen geçerlilik kazanır.
Tevhit işleminin gerçekleşmesi için öncelikle gerekli belgeler ile belediyeye müracaat
edilir ve işlemler yapıldıktan sonra tapular birleştirilir.
Eğer birleştirilecek taşınmazlar üzerinde rehin ve irtifak gibi kaydedilmemiş haklar ya
da şerh varsa bütün hak sahiplerinin ve rehin alacaklılarının kabulünün olması gerekir.
TAPUDA TEVHİT İŞLEMİ İÇİN GEREKLİ BELGELER
-Belediye encümeni ya da il idare kurulu kararı (taşınmazın bulunduğu yere göre değişir),
-Kadastro Müdürlüğü tarafından üst yazıya bağlanmış üç adet birleştirme dosyası, kontrol raporu ve tescil bildirimi,
-Birleştirme işlemini yapmak isteyenin fotoğraflı nüfus cüzdanı ya da pasaportlu temsil belgesi,
-Taşınmaz mallardan en az birinin cinsi (eğer bina ise deprem sigortası) gereklidir.
İLGİLİ KARAR ÖRNEKLERİ:
1-)Yargıtay Kararı - 6. HD., E. 2007/12490 K. 2007/1103 T. 12.02.2007;''...Müstakil olarak tapuda kayıtlı taşınmazların taksimine karar verilebilmesi için dava konusu taşınmazların her birinde paydaşlar arasında kendilerine mustakilen kullanabilecek şekilde birer parça isabet etmesi gerekir. Öte yandan taşınmazların tevhidi idari bir işlem olup mahkemece resen yapılamaz. Bu nedenle tarafların beyanları doğrultusunda taşınmazların tevhidinin sağlanması için ilgilisine önel verilmesi, tapuda tevhid işlemi yapıldığı takdirde tevhidi sonucu oluşan parselin paydaşlar arasında aynen taksiminin mümkün bulunup bulunmadığı üzerinde durulması, aynen taksimi mümkün olduğu takdirde taksim suretiyle ,tevhid yapılamadığı takdirde dava konusu parsellerin ayrı ayrı satış suretiyle ortaklığın giderilmesine karar verilmesi gerekirken...''
2-) Danıştay Kararı - 6. D., E. 1995/10 K. 1995/1984 T. 17.5.1995; ''...belediye ve
mücavir alan hudutları içindeki gayri menkullerin re'sen ve müracaat üzerine tevhit ve ifrazının yapılabileceği, 3194 sayılı Yasanın 18. maddesi Uyarınca Yapılacak Arazi ve Arsa Düzenlemesi ile İlgili Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 15. maddesinde arazi ve arsa düzenlemesi yapılmış imar adalarındaki bir veya birkaç parselde, meskun alanlardaki kadastro parsellerinde, maliklerin müracaatı üzerine imar planı ve mevzuatına uygun olmak şartıyla ifraz ve tevhid işlemleri yapılabileceği hükme bağlanmıştır.
Yukarıda da açıklandığı gibi, ifraz ve tevhid işleminin istek üzerine yapılması halinde, ilgili taşınmazın hissedarlarının tümünün muvafakatinin alınmasının gerekeceği, söz konusu işlemin gerçekleştirilmesi için gerekli bilgi ve belgeleri ifraz ve tevhid isteminde bulunanların hazırlanması ve idareye sunması gerektiği, bu açıdan idareye bir zorunluluk yüklenemeyeceği sonucuna ulaşıldığından...''
Comments